گستره مباحث فقهی قرآن
نویسندگان
چکیده
گستره مباحث فقهی قرآن از زوایای گوناگون مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. توحید مداری، میانه روی در نگاه قانون مدارانه قرآن به هر دو جهان و فراگیر بودن تشریفات قرآن نسبت به همه انسانها در همه اعصار، مهم ترین ویژگی های تشریع قرآن است. قرآن از یک سو با ارایه قوانینی عام و فراگیر، امکان انطباق این اصول با مصداق ها و موضوعهای متحول را در گستره زمان فراهم آورده و نیازهای متغیر را مدّ نظر قرار داده و از دیگر سو، احکام جزئی و خاصی را که مربوط به حوادث گذرا و دگرگون شونده اند، از قبیل احکام مالی، انتظامی، دفاعی و ... را به نظر حاکم جامعه اسلامی واگذار کرده است. آیات تشریعی قرآن را به سه دسته: احکام مربوط به اعتقادات و باورها، احکام مربوط به اخلاق و تهذیب نفس و احکام عملیه و تکالیف فقهی و برخی آنها را به هشت دسته: خانواده، اقتصادی، اقتصاد حکومت، مقررات قانونی، سیاسی، مقررات جزایی، جنایی و عبادات و گروه دیگری به عبادات و معاملات تقسیم کرده اند. قرآن به عنوان اصلی ترین و محکم ترین منبع فقه، همه تعلیمات اسلامی را در حوزه های گوناگون در خود جای داده است اما متاسفانه فقها کمتر از آن بهره جسته اند. زیرا آنان آیات الأحکام را بسیار محدود می دانند در صورتی که در نگاه و سیره اهل بیت تمامی قرآن فقه است و از آیات اعتقادی، اخلاقی و تاریخی می توان برداشت های فقهی داشت. به عنوان نمونه برخی از مباحث فقهی مانند: کمک به انجام گناه، قضاوت زن و تقلید از اعلم در آیات گوناگون قرآن آمده است که باز کاوی آیات قرآن در این زمینه راهگشاست و رهایی از ضعف سند و دلالت و ناسازگاری روایات را به دنبال خواهد داشت.
منابع مشابه
بازپژوهی رویکردهای فقهی در مباحث کنترل جمعیت و تنظیم خانواده
با توجه به اهمیت موضوع کاهش و یا افزایش جمعیت از جهات مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در این مقاله تلاش داریم بابیان نظرات فقها و مبانی آنها در مباحث کنترل جمعیت و تنظیم خانواده، رأی صحیح در مخالفت یا موافقت با کنترل موالید را برگزینیم. لذا در این راستا پس از تبیین چهار نظریه اصلی در حوزه جمعیتشناسی آرای فقهای مسلمان که به نحوی منطبق بر هر یک از آنهاست، مورد تحلیل قرار میگیرد. ...
متن کاملظاهر و باطن قرآن در گستره روایات
بررسى معناى »ظهر« و »بطن« و چگونگى استفاده از »ظاهر« و »باطن« قرآن است. روایاتى که آیات قرآن را داراى ظاهر و باطن مىخواند در متون روایى و تفسیرى شیعه و اهل سنت وجود دارد. اصطلاح ظهر و بطن در روایات، معانى گوناگونى یافته است. شمارى از روایات ظهر قرآن را همان امر و نهى و احکام حلال و حرام معرفى مىکند و باطن قرآن را فهم مىخواند. تعدادى دیگر »ظهر« را »تنزیل« قرآن و »بطن« را »تأویل« قرآن مىشناس...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای قرآنیجلد ۱، شماره ۴، صفحات ۴۷-۱۰۲
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023